Alle Nederlandse AirBnB verhuurders zijn onverzekerd bij de grote verzekeraars

Ben je nu wel of niet particulier verzekerd als er brand uitbreekt, schade hebt aan je inboedel of aansprakelijk gesteld wordt gedurende de periode dat toeristen in je woning verblijven?

Wij hebben het voor je uitgezocht. De volgende email stuurde wij naar de volgende verzekeraars:

  1. Centraal Beheer
  2. Nationale Nederlanden
  3. SNS Reaal
  4. FBTO
  5. Univé
  6. Achmea
  7. Reaal Verzekeringen

———————————————————————————————————————-

“Geachte heer/mevrouw,

Ik ben een particuliere woningeigenaar en Ik verblijf tijdelijk tot oktober in het buitenland. Ik ben voornemens mijn appartement te verhuren aan toeristen. Deze verblijven soms een dag of een paar weken in mijn appartement en gedurende deze periode wil ik mij verzekeren tegen brand, schade aan mijn inboedel en mocht er een keer een lamp naar beneden vallen op 1 op een van mijn gasten en mocht hier letselschade en/of zaakschade uit voortvloeien, dan zou ik mij ook hier tegen willen verzekeren door middel van een aansprakelijkheidsverzekering.

Ben ik hiervoor gedekt onder de reguliere brandverzekering, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren? Zo nee, welke verzekeringen raadt u wel aan?

Mocht u geschikte verzekeringen in uw portfolio hebben, ontvang ik graag een hiervoor een offerte per email.

Met vriendelijke groet,

Ferdy”

———————————————————————————————————————-

Achmea heeft helaas geen moeite genomen om binnen vijf dagen te reageren. Reaal Verzekeringen was niet in staat om zelf inhoudelijk te reageren en verwezen ons door naar een onafhankelijke adviseur, wat uiteraard voor ons geen toegevoegde waarde had. Unive heeft telefonisch laten weten dat particulieren  niet gedekt zijn onder de reguliere particuliere brandverzekering, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering zodra zij hun woning tijdelijk verhuren aan toeristen.

De volgende reacties kregen wij van Central Beheer, Nationale Nederlanden, FBTO, en SNS.

———————————————————————————————————————-

Centraal beheer:

———————————————————————————————————————-

Geachte heer,

 U vraagt of u een verzekering kunt sluiten. U wilt uw appartement verhuren aan toeristen. Wij verzekeren geen appartementen die voor kortere periodes verhuurd worden.

Als u aan een gezin of 1 persoon de woning langdurig verhuurt, dan kunt u dit wel verzekeren.

Met vriendelijke groet,

Centraal Beheer Achmea”

———————————————————————————————————————-

Nationale Nederlanden

———————————————————————————————————————-

“Geachte heer Santoo,

Wij hebben u zojuist geprobeerd te bellen, maar kregen u niet te pakken.

De reden waarom wij u niet kunnen verzekeren is omdat u uw appartement verhuurd alsof het een hotel of bed and breakfast is. Alleen bent u als bedrijf niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Derhalve kunnen wij onder deze hoedanigheid geen verzekering voor uw afsluiten. Het risico op schade is namelijk te groot.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Nationale Nederlanden” 

———————————————————————————————————————-

FBTO

———————————————————————————————————————-

“Beste heer,

 Bedankt voor uw e-mail waarin u vraagt of wij een passende inboedelverzekering voor u hebben.

Inboedelverzekering voor woning die u gaat verhuren.

 Wij hebben geen passende verzekering voor uw situatie. Wij kunnen geen inboedelverzekering aanbieden wanneer u de woning gaat verhuren aan toeristen.

 Fijne dag!

 Hartelijke groet,

 FBTO”

 ———————————————————————————————————————-

SNS

———————————————————————————————————————-

“Beste heer,

Bedankt voor uw bericht, waarin u vraagt naar geschikte verzekeringen voor uw te verhuren appartement.

Graag informeer ik u.

Geschikte verzekeringen

De risico’s welke u wenst te verzekeren, zijn niet te verzekeren bij de SNS Bank. Zodra u de woning gaat verhuren aan onbekende toeristen is dit een zakelijke aangelegenheid. Onze zakelijke afdeling biedt niet de verzekeringen welke u zoekt. Het is mij niet bekend waar u de risico’s wel kunt onderbrengen.

Ik hoop dat u hier iets mee kunt. Een fijn verblijf gewenst.

SNS Bank”

 ———————————————————————————————————————-

Wij hebben AirBnB inmiddels gebeld en de situatie uitgelegd dat circa 15.000 AirBnB hosts onverzekerd zijn in Nederland en dat wij een nieuwe AirBnB verzekering willen ontwikkelen.  Ze laten het volgende weten:

 ———————————————————————————————————————-

Hello Ferdy,

Thank you for reaching out about this.

We do not currently offer insurance to hosts, but your idea is very interesting. I will discuss the issue with my colleagues, and we’ll get back to you if we need more information.

Best wishes,

www.airbnb.com/help

 ———————————————————————————————————————-

Ben jij een onverzekerde AirBnB host? Denk met ons mee en laat via onze contactpagina weten welke risico’s jij graag zou willen verzekeren. Wij zullen alle wensen en behoeften van de Nederlandse AirBnB hosts in kaart brengen en in gesprek blijven met het hoofdkantoor van AirBnB.

Wij houden jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

 

Ferdy Santoo – 0619959722