Slechte consumenten recensies op AirBnB

slechte recensies op AirBnb
De hoogte van je verhuuropbrengsten via AirBnB hangt in sterke mate van de recensies die je hebt krijgt van gasten. Een slechte recensie kan je online reputatie op AirBnB beschadigen met als resultaat dat je weinig of geen boekingen meer zult krijgen. In dit blog leggen wij je uit hoe je voorkomst om slechte recensies te krijgen en hoe je dient te handelen

In het voorwaarden van AirBnB staat vermeld dat je recensies niet kan wijzigen of verwijderen. Krijg je dus een slechte recensie, dan zal dit altijd zichtbaar blijven op je profiel. Het kwaad is al geschied en het enige wat je nog kan doen is reageren en de klacht achteraf behandelen. Schadebeperking is dus nog je enige redmiddel en voorkomen is beter dan genezen.

Het kan wel eens voorkomen dat je vergist hebt of je afspraak niet met de gasten kan nakomen. Je hebt afgesproken om je gasten op te halen van Centraal Station en je komt erachter dat je een dubbele afspraak hebt gemaakt. Zorg ervoor dat je ter plekke met een oplossing komt zodat je direct voorkomt een slechte recensie te krijgen. Je belt je gasten en vertelt dat je verhinderd bent om ze op te halen en je bidt aan om hun taxi te betalen. Uiteindelijk kost het je dit 20 euro, maar het bespaart je een slechte recensie.

Het is dus ontzettend belangrijk dat je rol als gastheer of gastvrouw serieus neemt. Mensen die snel een slaatje uit hun gasten willen slaan zullen het niet lang volhouden op AirBnB. Klantgerichtheid,  gastvrijheid en hoffelijkheid zijn de basisingrediënten van goed gastheerschap.

De volgende tips kan je gebruiken om een goede online reputatie op te bouwen:

1.    Zorg voor een goede eerste indruk. Een vlekkeloze sleuteloverdracht is essentieel. Geen enkele gast vindt het fijn om te moeten wachten voor een dichte deur;

2.      Evalueer hoe je gasten hun verblijf hebben ervaren en vraag van te voren of je gasten bereid zijn om een recensie te schrijven. Als je je service van te voren persoonlijk evalueert, voorkom je negatieve recensie door bijvoorbeeld te bedanken voor de terugkoppeling of door je excuses voor bepaalde klachten aan te bieden.

3.         Wees altijd bereikbaar voor je gasten. Hou je telefoon in de gaten en zorg dat je elkaars contactgegevens hebt;

4.         Biedt extra services. Maak een gids met de beste bezienswaardigheden en attracties bij je in de buurt. Zorg ook voor een duidelijke routebeschrijving. Niets is vervelender om de plaats van bestemming te zoeken na een lange vliegreis;

5.        Maak een mooi welkomstpakket met landelijke producten. Je zult vaak toeristen als gast ontvangen die dol zijn op bijvoorbeeld  kaas, stroopwafels, Haagse Hopjes en andere lokale lekkernijen. Wil je je gast echt verwennen? Zet dan een fles Champagne, Belgische bonbons, flessen wijn en een grote bos bloemen klaar.

 

Heb jij ooit slechte recensies ontvangen op AirBnB? Deel je ervaring met onze community en geef jouw tips.

Reacties

  1. Ik heb 2x een reservatie gedaan met airbnb in Thailand en zal dat niet meer doen. De 1ste reservatie was voor 8 dagen en er werd mij 80 euro meer aangerekend voor de reservatiekosten. De 2de keer ging het over een reservatie van 4 dagen en weederom werden er mij 40 euro aangerekend voor de reservatie. Blijkbaar is er dus een bijkomemde kost van 10 euro per dag reservatie!!
    Heb daarna de guesthouses opgezocht op booking.com en hotel.com. Daar had ik dezelfde prijzen maar hier geen reservatiekosten te betalen. Nee, de app van airbnb heb ik dus van mijn iphone en ipad afgegooid

Laat wat van je horen

*